Statystyki

  • Odwiedziło nas: 449869
  • Do końca roku: 249 dni
  • Do wakacji: 56 dni

Kalendarium

Piątek, 2024-04-26

Imieniny: Marii, Marzeny

Kontakt

62-511 Kramsk, Patrzyków 2A
Tel.: 63 2479629

sp.patrzykow@o2.pl

Poradnik dla rodzica

Szanowni Państwo, w piśmie ministra edukacji z dnia 17.03.2020r, w sprawie przygotowania szkół do tzw. zdalnego nauczania, szkoły zostały zobowiązane do podjęcia określonych działań przygotowawczych, m.in. do opracowania informacji dla rodziców o tym:

  • jak zorganizować dziecku warunki do pracy w domu,
  • jak motywować i wspierać dziecko do systematycznego uczenia się poza szkołą,
  • jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka w Sieci.

W związku z powyższym przekazujemy Państwu kilka informacji, którą pomogą zorganizować naukę dziecka w domu.

Informacja dla rodziców na temat organizacji warunków do nauki w domu, motywowania i wspierania dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą oraz zadbania o bezpieczeństwo w Sieci

1.Warunki prac:

Miejsce pracy dziecka ma szczególne znaczenie. Jest istotnym warunkiem efektywnej nauki. Oto kilka wskazówek, jak przygotować miejsce pracy dziecka     w domu.

1. Wskazane jest, aby dziecko miało w domu stałe miejsce do nauki.

2. Dzieci nie powinny pracować w pokoju stołowym, czy w kuchni, gdyż na tej przestrzeni wiele rzeczy zakłóca spokój, a wtedy naprawdę trudno się skoncentrować na pracy. Kiedy po pomieszczeniu, w którym dziecko ma pracować, kręcą się inne osoby, włączone jest radio czy telewizor nie sposób oczekiwać, że zadanie zostanie wykonane właściwie.

3. Postarajcie się Państwo doprowadzić, aby uczniowie pracowali we własnym pokoju albo w pomieszczeniu, w którym są same.

4. Jakie powinno być miejsce pracy dziecka?

  • Miejsce pracy powinno być jasne. Nie oznacza to jednak, że biurko koniecznie musi być usytuowane przy samym oknie.
  • Biurko i miejsce do siedzenia muszą być dopasowane do wzrostu dziecka.
  • Właściwe oświetlenie miejsca pracy - najlepiej, jeśli światło pada z lewej strony stołu czy biurka.
  • Miejsce pracy powinno być uporządkowane. Jeśli przed rozpoczęciem pracy trzeba długo szukać zeszytów, powstaje u dziecka stres, jeszcze zanim wzięło się do lekcji.
  • Przedmioty i  podręczniki, których uczeń nie potrzebuje przy odrabianiu lekcji, powinny być sprzątnięte z biurka.
  • Niezbędne przybory szkolne (ołówki, słowniki, kalkulator) powinny zawsze być pod ręką.

2. Reguły ułatwiające naukę i pracę:

  • Uczeń pracuje samodzielnie ( w przypadku młodszych dzieci rodzic wspiera, ale nie wyręcza w pracy).
  • Oglądanie telewizji czy słuchanie radia jest zabronione podczas lekcji         w domu.
  • Rodzic ustala z dzieckiem czas pracy ( od godziny do godziny )                     z uwzględnieniem przerw w pracy. Nie należy pozwalać na wykonywanie zadań z poszczególnych przedmiotów „ z doskoku”.
  • Uczniowie pracują do południa i we wczesnych godzinach popołudniowych. Nie należy odkładać pracy na wieczór, kiedy dzieci są zmęczone.
  • Dziecko podczas nauki w domu powinno dzielić odrabianie lekcji na wyraźne jednostki, tak by uzyskać jak najwięcej “początków”                         i “końców”, kiedy to szansa na zapamiętanie materiału jest największa. Niezbędne będą tu dobrze rozplanowane przerwy.
  • Długość sesji nauki nie powinna przekraczać 45 minut.
  • Wskazana jest praca zgodna z planem lekcji na dany dzień- pomoże to zapobiec monotonii i znudzeniu pracą przy zadaniach.
  • Dziecko nie będzie z własnej inicjatywy wprowadzało w życie                           i przestrzegało tych reguł. To Rodzic musi je do tego dopingować                    i towarzyszyć mu przez jakiś czas w utrwalaniu tych zasad.

3. Nauka samodzielnej pracy

1. Zanim dziecko zacznie pracować nad zdaniami z poszczególnych przedmiotów, należy omówić z nim, co ma do zrobienia. Niech przejrzy w  obecności Rodzica zadania i oceni, czy samo da sobie z tym radę i czy będzie miało problemy ze zrozumieniem.

2. Jeśli nie ma już żadnych problemów, dziecko powinno usiąść w swoim pokoju     i wziąć się do lekcji. Jeśli pojawią się trudności, dziecko powinno dać sobie z nimi radę samodzielnie, nawet jeśli popełni jakiś błąd. Ważne jest, żeby ten wysiłek podjęło samo.

3. Jeśli sprawdzenie prac domowych w szkole nie jest możliwe albo dziecko robi dużo błędów, albo jego samokontrola jest zbyt mała, wskazana jest kontrola przez rodziców. Po przejrzeniu pracy domowej dziecka, proszę poinformować je , ile zrobiło błędów i gdzie się one pojawiły. Proszę nie poprawiać błędów za dzieci, ale wspólnie z dziećmi. Zawsze dziecko może drogą elektroniczną poprosić o pomoc    i wskazówki nauczyciela przedmiotu, z którego wystąpiły trudności. Nauczyciel pomoże poprawić błędy i wyjaśni to, co niezrozumiałe. Ta forma współpracy           z nauczycielem to także uczenie dziecka samodzielności i poszukiwania rozwiązań    w radzeniu sobie z trudnościami.

4. Zdrowie i kondycja dziecka / ucznia podczas nauki:

1. Należy pamiętać o tzw. „ diecie dla umysłu”. Garść bakalii czy sałatka warzywna w przerwie pomiędzy zadaniami z pewnością służy nauce.

2. Przed nauką należy przewietrzyć pokój, a jeśli pogoda na to pozwala można pozostawić otwarte okno. Dotlenienie mózgu jest kluczowe w pracy umysłowej. Niższa temperatura w pomieszczeniu sprzyja koncentracji.

 5. Bezpieczeństwo w Sieci:

Nauka zdalna wymaga korzystania z Sieci. Ważne jest to, aby uczeń korzystając           z Internetu pamiętał o zasadach bezpieczeństwa i miał poczucie kontroli ze strony Rodzica. Należy zwrócić uwagę na następujące elementy:

  1. Czas przebywania ucznia w Sieci.
  2. Kontakty z innymi użytkownikami Sieci, zwłaszcza z nieznajomymi.
  3. Cyberprzemoc, czyli przemoc przy użyciu mediów społecznościowych, z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych ( głównie Internet i telefon komórkowy).
  4. Niebezpieczne treści.
  5. Zagrożenie prywatności.